BYTE OCH RETUR
FÖR VAROR KÖPTA FRÅN NÄTBUTIKEN ELLER VID DISTANSFÖRSÄLJNING
Dessa instruktioner gäller Gymnastica Ab:s nätbutik och distansförsäljning. Om ni önskar returnera varor ni köpt från vår butik på Fredriksgatan eller på ett gymnastikevenemang, ber vi er kontakta oss per telefon eller e-mail för bytes- och returinstruktioner.
När ni vill byta eller returnera en produkt
Vi hoppas att ni alltid är nöjda med de varor som ni beställt. Skulle ni trots allt vilja returnera eller byta något, kan ni göra det inom 14 dagar från att ni mottagit paketet (postens bevis). Vänligen skriv ut och fyll i returblanketten och bifoga den med de varor som reurneras. Ifall kunden vill returnera produkter eller annulera en beställning bör denne kontakta oss i förskott antingen via e-post tilaukset(at)gymnastica.fi eller per telefon (09) 6121 366, och informera oss om vilken vara som returneras/vilken beställning som annuleras. Denna anmälan skall göras senast 14 dagar efter att varan mottagits. Det är således inte tillåtet att returnera en vara eller låta bli att hämta ett paket från posten utan att först göra en anmälan om detta. Kunden betalar returfrakten.
Ett byte sker efter att vi mottagit er vara.
Varans kvalitet vid retur eller byte
För att retur eller byte skall godkännas ställs följande krav:
- Varan måste vara oskadad, oanvänd och i sin originalförpackning.
- Det är tillåtet att prova varan, men inte använda den.
- Varan måste vara ren, fri från fläckar, smink, hår, parfym och dylikt.
- Etiketter, plombering och andra produktlappar måste sitta kvar på varan. Varans förpackning måste vara oskadad. All form av förpackningsmaterial och tillbehör ska returneras tillsammans med varan.
- Ingen del av varan får saknas.
- Kvitto bör alltid visas vid retur eller byte.
Följande varor kan varken returneras eller bytas:
- Trosor och underdräkter, som pga. intim natur inte kan lämnas tillbaka för återförsäljning.
- Strumpor, strumpbyxor eller liknande, som pga. sin natur inte kan lämnas tillbaka för återförsäljning.
- Hårartiklar, som pga. sin natur inte kan lämnas tillbaka för återförsäljning.
- Band, som pga. sin natur inte kan lämnas tillbaka för återförsäljning.
- Självhäftande produkter som ska klistras t.ex. dekoration- och sporttejp, som pga. sin natur inte kan lämnas tillbaka för återförsäljning
- Specialbeställnings- och anbudsprodukter, dvs. varor som tillverkats enligt konsumentens önskemål.
Förfarande vid retur/byte:
- Kontakta oss i förskott antingen via e-post tilaukset(at)gymnastica.fi eller per telefon (09) 6121 366, och informera oss om vilken vara som returneras/vilken beställning som annuleras. Denna anmälan skall göras senast 14 dagar efter att varan mottagits. Det är således inte tillåtet att returnera en vara eller låta bli att hämta ett paket från posten utan att först göra en anmälan om detta.
- Packa varan väl i samma förpackning som den kom i eller använd egen förpackning/låda. Produkten skall packas väl (på samma sätt som den var packad vid mottagandet), så att den inte skadas under försändelsen. Beställaren står för eventuella skador som inträffar då produkten inte är packad på ett omsorgsfullt sätt.
- Returnera varan till Gymnastica, Fredriksgatan 22, 00120 Helsinfors.
- Klistra postens returadresslapp på paketet.
- Små returer skickas med Posten som rekommenderade brev och större returer som Postpaket 16.
- Lämna in returen på närmaste postkontor. Behåll postens kvitto och returadresslappen i minst 3 månader. Kvittot och returadresslappen är bevis på att ni har returnerat varan.
- Kunden betalar returfrakten.
- Bifoga ert IBAN-kontonummer, så att vi vet vart återbetalningen av produkten skall ske.
- Kvitto och försändarens kontaktuppgifter bör alltid bifogas vid retur eller byte.
- Ni kan även returnera varor som ni beställt i nätbutiken till vår butik i Helsingfors.
Reklamation
Gymnastica ansvarar för produkten fram till dess att ni mottagit den. Innan paketet skickas iväg undersöks både varan och förpackingen av vår personal. Om något i er order trots allt skulle visa sig vara defekt ber vi er kontakta oss omgående via e-post info(at)gymnastica.fi eller telefon (09) 6121 366. Vi ber kunden att alltid kontrollera varorna omgående efter att de mottagit leveransen. Reklamationen bör ske inom en skälig tid efter att ni upptäckte felet eller borde ha upptäckt det.
Reklamationen tas emot om felet på varan uppstår inom sex månader från köptillfället.
För att reklamationen skall godkännas måste den uppfylla följande kriterier:
Vid en reklamation görs en utredning utav produkten. I vissa fall får vi skicka reklamationen vidare för utredning hos leverantören. Vid godkänd reklamation kommer vi att skicka er en ny vara utan fel. Vi står givetvis för alla fraktkostnader. Om reklamationen är ogrundad och därmed inte godkänns skickas varan tillbaka till er och ni debiteras leveranskostnaderna.
Vi ansvarar inte för fel som beror på
- normalt slitage av varan eller en del av varan
- felaktig hantering av varan
- underlåtelse att följa bruks- eller skötselanvisningar
- olycka som inträffat efter att varan har överlåtits
Återbetalning
Eventuell återbetalning av returvaran sker inom 14 dagar. Dessa dagar räknas från det datum då vi mottagit er retur eller godkänt er reklamation. Återbetalningen sker till ert bankkonto. För att återbetalning skall kunna ske på bästa sätt måste IBAN-bankkontonummer alltid anges.